۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۶

قربانی در گفتگو با مهر:

کاهش 400 هزار تنی تولید سیب در آذربایجان غربی/ باغات سیب مدرنیزه می شوند

کاهش 400 هزار تنی تولید سیب در آذربایجان غربی/ باغات سیب مدرنیزه می شوند

ارومیه- خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کاهش 400 هزار تنی تولید محصول سیب درختی در سطح استان در سال زراعی جاری خبر داد.

مقصود قربانی در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی های انجام شده امسال 950 هزار تن از  53 هزار و 422 هکتار باغات بارور سیب استان محصول برداشت می شود، افزود: این در حالی است که طی سال گذشته بیش از یک میلیون و 200 هزار تن سیب از باغ های استان برداشت شده بود که متاسفانه به دلیل سرمازدگی دیررس بهاره شاهد کاهش 300 الی 400 هزار تنی سیب در استان هستیم.

وی میانگین تولید  سیب درختی در آذربایجان غربی را 23 تن در هکتار اعلام و با بیان اینکه استان به لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده، اظهار داشت: ارومیه با اختصاص 45 درصد از باغات سیب استان در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در رتبه های بعدی قرار دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های، نامشخص بودن وضعیت صادرات، بالابودن هزینه های تولید و پائین بودن توان مالی باغداران و ریزش‌های قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران دانست و گفت: سالانه حدود 650 هزار تن از محصول به صورت تازه خوری مصرف و مابقی در بازارهای داخلی و خارجی بفروش رسیده یا در سردخانه ها ذخیره می شوند.

قربانی با اشاره به اینکه طرح اصلاح یا جایگزینی باغات جدید ، سالانه در 2  تا 3 هزار هکتار از باغات سیب با هدف مدرنیزه کردن و افزایش تولید و کاهش هزینه های اجرایی می شود، ادامه داد: طرح توسعه و اصلاح باغات در اراضی شیبدار و افزایش کیفیت محصولات با حرکت به سمت تولید ارگانیک اجرای شده که در این راستا سالانه شاهد افزایش تولید محصولات باغی، افزایش کیفیت محصولات و صادرات آنها با توجه به موقعیت مرزی استان به کشورهای همجوار  هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش میزان تولید و ارتقای سطح کیفی محصولات باغی و زراعی استان از ایجاد 500 هزار هکتار باغ جدید در اراضی شیبدار استان خبر داد و گفت: چشم انداز طرح افق 1404 بوده که در این راستا توسعه باغات تا سقف یک میلیون هکتار و اصلاح باغات قدیمی تا سقف یک میلیون هکتار برنامه ریزی شده است.

قربانی تولید محصولات کشاورزی با استفاده از روشهای ارگانیک را یکی دیگر از دلایل افزایش میزان تولید و سطح کیفی محصولات دانست و ادامه داد: با توجه به وجود مناطق ایزوله به منظور تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، این مناطق باید با مدیریت صحیح در جهت تولید محصولات ارگانیک مورد بهره برداری قرار گرفته تا شاهد افزایش تولید این نوع محصول در سطح استان باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام اینکه آلبالو، انجیر، سماق، توت درختی، سنجد، زالزالک و انار در سطح استان با توجه به ظرفیتهای موجود با مدیریت صحیح قابلیت تبدیل شدن به محصولات ارگانیک هستند، ادامه داد: اجرای طرح ملی الگوی کشت در 30 درصد از اراضی باغی و زراعی، تولید محصولات سالم و بهداشتی، توسعه کشت در اراضی شیب دار و توسعه کشت های گلخانه ای از برنامه های افزایش میزان تولید محصول کشاورزی در استان است

 

کد خبر 2160205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha